Hurjaa somea!

Sosiaalisen median osaamispajana toimiva Hurja Media tuottaa sisällöt ja kouluttaa. Kahdeksan kuukautta kestävään #someakatemiaan osallistui myös Sylvan tiedottaja – ja oppi paljon uutta.

”Sosiaalinen media on se juttu.”

Tähän perustavanlaatuiseen bisnesideaan some-yrittäjät Johanna Tahlo ja Vilma Vestelin päätyivät jo opiskeluaikoina Tampereen ammattikorkeakoulussa Proakatemialla.

– Some on se, minkä parissa yritykset painii, jossa me voitaisiin olla maailman parhaita ja auttaa yrityksiä menestymään. Niinpä huolehdittiin opinnoissamme, että meistä syntyi todellisia, rautaisia somen ammattilaisia, Tahlo kertoo.

Jokainen on paras omalla tontillaan

Niin tammikuussa 2015 Tahlo ja Vestelin perustivat Hurja Median, sosiaalisen median markkinointiin keskittyvän yrityksen, joka pitää huolta asiakkaidensa somesta.

– Me tuotamme sisältöjä eri kanaviin, herätämme ja käymme keskustelua ja teemme mainontaa. Käytännössä me Hurjat haluamme olla asiakkaillemme se yrityksen sosiaalisesta mediasta vastaava työntekijä. Meidän pitää ymmärtää jokaisen asiakkaan liiketoimintaa, ja sen ymmärryksen kautta syntyvät oivaltavat ja tulokselliset kampanjat ja sisällöt, jotka iskevät kohderyhmään.

Opiskeluaikana Projektitoimisto Polte Osk:ssa Tahlo ja Vestelin tekivät molemmat asiakkailleen somen strategista suunnittelua, sisältöjä ja mainontaa. Lisäksi kokemusta kertyi myös markkinoinnista ja tapahtumatuotannosta.

– Sitten päätimme kuitenkin keskittyä täysin sosiaaliseen mediaan ja tehdä sitä, mitä parhaiten osaamme. Samaa toivomme kaikille asiakkaillemme – kun me pidämme somesta huolta, he voivat keskittyä siihen, missä itse ovat parhaita.

Toimistot stadissa ja Mansessa

Nana Norman ja Jari Viljemaa.Vuonna 2017 Hurja Medialla on toimistot niin Helsingissä kuin Tampereella. Tahlo luotsaa Helsingin tiimiä, johon kuuluvat Nana Norman ja Jari Viljemaa, ja Vestelin tekee töitä Tampereelta yhdessä Annukka Malinin ja Jenni Junkalan kanssa.

– Meidän porukka on täynnä idearikkaita sisällöntuottajia ja innostavia valmentajia, joilla on kaikilla erilaiset mutta toisiaan täydentävät taustat ja osaamiset. Täytyy sanoa, että olen tästä tiimistä super onnellinen. Ollaan onnistuttu onneksemme ja iloksemme löytämään ihan huipputyypit duuniin ja Hurja energia näkyy jokapäiväisessä työskentelyssä, Tahlo toteaa ja jatkaa:

– Meillä on hauskaa, hurjaa meininkiä ja hyvä olla keskenämme. Se on tärkeintä, silloin riittää luovuutta ja intoa, joiden avulla parhaat ideat ja sisällöt syntyvät.

#someakatemiassa opetellaan parhaat tavat tehdä somea

Sen lisäksi, että Hurja Media hoitaa hoitaa asiakkaidensa sosiaalisen median ylläpitoa, sisällöntuotantoa ja mainontaa, heillä on itse kehittämänsä #someakatemia-valmennuskonsepti, joka perustuu tekemällä oppimiseen, kokemusten jakamiseen, tiimissä tekemiseen sekä pitkäjänteiseen testaamiseen ja kehittämiseen. Tässä valmennuksessa myös Sylvan tiedottaja Mari Pöyhtäri on ollut.

– Näitä kahdeksan kuukauden mittaisia valmennuksia on järjestetty vuoden 2015 lopulta asti ja ihan pian valmistuu neljäs #someakatemia-ryhmä. Ryhmiä starttaa pari kertaa vuodessa Tampereella ja Helsingissä. Pitkäkestoisen valmennuksen tausta-ajatus on siinä, että pystymme varmistamaan jokaisen oppimisen, jatkuvuuden sekä parhaiden tulosten syntymisen.

#someakatemiassa jokainen osallistuja täyttää Somen käsikirjaa, jonne kirjaa valmennuskertojen muistiinpanoja, kotitehtäviä ja ideoita.

– Somen käsikirja on strategia-tuotteemme. Se on paras tapa laittaa kuntoon oman firman some-tekeminen. Sen tavoitteena on asettaa some-tekemiselle raamit ja luoda kokonaisuus, joka puhuttelee omaa yleisöä.  Sen voi toteuttaa #someakatemiassa tai meidän johdollamme omana projektinaan.

#someakatemian lisäksi Hurja Media järjestää myös vapaamuotoisempia #someaamupaloja, joissa ihmiset tapaavat toisiaan ja keskustelevat ajankohtaisista some-asioista.

Keskitä, kuuntele, keskustele

Hurja Media korostaa sosiaalisen median tärkeyttä viestintäkanavana, koska käyttäjämäärät ovat valtavat eli yritysten, yhdistysten ja yhteisöjen tavoittelemat kohderyhmät viettävät siellä runsaasti aikaa.

– Some on tämän päivän tapa viestiä. Some tarjoaa myös ainutlaatuisen mahdollisuuden aidosti kaksisuuntaiseen viestimiseen, asiakkaiden, jäsenten tai sidosryhmien kuuntelemiseen ja keskustelujen käymiseen.

Jos resursseja on vähän, Tahlo kehottaa valitsemaan juuri sen some-kanavan, jossa oma kohderyhmä viettää pääosin aikaansa.

– Monelle se on some-kanavien kuningas Facebook, jonka käyttäjämäärät ovat edelleen suuret ja käyttäjäkunta monipuolinen. Kanava täytyy kuitenkin valita tavoitteen mukaan ja joskus muutaman sadan ihmisen tavoittaminen voi riittää, kun ne ovat juuri niitä oikeita ihmisiä.

Tahlo näkee yhden erityisen trendin nousevan vuoden 2017 aikana somessa esille: arvot.

– Yritykset erottautuvat tällä hetkellä toisistaan tuomalla arvojaan esille. Tämä puree ihmisiin, sillä kansainvälisestikin on huomattu kuluttajien valitsevan kahdesta palveluntarjoajasta ennemmin sen, joka on lähimpänä heidän omaa arvomaailmaansa.

 

Somen TOP3 pahinta mokaa, joilla voi kampittaa itseään by Hurja Media

  • Epärehellisyys. Valheella on internetissä lyhyet jäljet ja aina joku tulee huomauttamaan jos yritys/yhdistys alkaa puhua potaskaa. On parempi kertoa rehellisesti vaikka kuinka pieniä tai kuinka alussa ollaan.
  • Epäsosiaalisuus. Sosiaalinen media ei ole pelkkä media vaan sosiaalinen media. Ihmiset odottavat, että heidän mielipiteitään kysytään ja kuunnellaan. Somessa palaute on nopeaa ja paikoitellen julmaa, mutta myös kannustavaa ja yrityksen/yhdistyksen toimintaa eteenpäin vievää.
  • Pelko. Liian moni yritys/yhdistys jättää somen hyödyntämättä pelon vuoksi. Pelätään mokia ja some-myrskyjä. Pelko johtaa suunniteltujen julkaisujen ylianalysointiin, jolloin mitään ei lopulta tule enää julkaistua. Pelokkaiden on hyvä muistaa se, että täydellisyys on turha tavoite somessa. Pieni roso on inhimillistä ja tarjoaa tarttumapintaa. Ja mokia sattuu kaikille.

 

Mitä opin #someakatemiassa by Mari Pöyhtäri

  • Vaikka some on melko vapaamuotoinen viestintäväline, yritystiliä ei silti päivitetä samalla tavalla kuin henkilökohtaista tiliä. Muista tavoitteellisuus ja se, keitä tai mitä yrität päivityksilläsi tavoitella.
  • Somen pinnan alta löytyy loputon määrä mittareita ja työkaluja, joilla voit saada aikaan parempaa tulosta ja kohdentaa tarkemmin päivityksiäsi. Varaa aikaa siihen, että tutustut näihin työkaluihin.
  • Suunnittele! Suunnittele! Suunnittele! Säästät aikaa, rahaa ja hermoja. Ota viikostasi tunti tai pari ja suunnittele tulevien viikkojen sometusta, tällöin vältyt paniikkipäivityksiltä ja turhalta stressiltä.
  • Tutustu siihen, millaista sisältöä muut oman alasi toimijat tuottavat some-kanaviinsa. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan tai tuottaa itse kaikkea; jakaminen on tämän päivän sana.
  • Mainonta kannattaa tietyissä olosuhteissa, kuten kampanjoissa, eikä somessa tarvitse käyttää tuhansien eurojen budjettia, kun osaa kohdentaa oikein.
  • Kaikkiin kanaviin ei ole pakko rynnätä, koska muutkin ovat. Valitse omalle yrityksellesi/yhdistyksellesi ne kanavat, joissa kohderyhmäsi ovat läsnä. Sitten muista päivystää ja kommunikoida aktiivisesti.

teksti: Mari Pöyhtäri
kuvat: Mari Pöyhtäri ja Hurja Media