Välillä on hyvä hengähtää

Sylvan neuvontahoitajan, toimintaterapeutti Anna-Elina Rahikaisen kolumnipaikalla annetaan vinkkejä syöpäsairaiden lasten, nuorten ja heidän perheidensä arkeen.

Aurinkoiset kesäpäivät alkavat pikkuhiljaa olla takanapäin syksyn tuulten jo puhaltaessa. Osalla meistä jatkuvat opiskelut ja työt, ja vapaa-ajallekin löytyy jos jonkinlaista aktiviteettia. Viimeistään kalenterimerkinnöistä huomaa, että tänä(kin) syksynä tekemistä riittää. Joskus arki saattaa vahingossa lipsahtaa jopa suorittamiseksi.

Kukaan ei kuitenkaan voi aikatauluttaa elämäänsä tai olla 24/7 läsnä, joten liiasta suorittamisesta ja pingottamisesta kannattaa päästää irti. Kaiken kiireen ja ajoittaiselta tuntuvan kaaoksen keskellä olisi silloin tällöin hyvä muistaa ottaa pieni hengähdystauko – olipa arjen hektisyyden syy sitten venyvissä työpäivissä, kotona jatkuvasti kasvavassa pyykkivuoressa tai sairastamiseen liittyvässä väsymyksessä sekä edestakaisliikkeessä kodin ja sairaalaosaston välillä.

Helpommin sanottu kuin tehty? Näin voisi äkkiseltään ajatella. Ei ole todellakaan helppoa päästää edes hetkeksi irti kaikista niistä tehtävistä ja toiminnoista, joita meidän oletetaan, joita meidän on pakko, tai joita haluamme tehdä. Voimme kuitenkin vaikuttaa parempaan arjessa jaksamiseen pienillä asioilla ja teoilla. Riittävän levon ja rentoutumisen sekä mielekkään tekemisen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Jokaisen meistä olisikin hyvä pohtia sitä, mikä tuo itselle virtaa ja voimaa jaksaa arjen ruuhkissa.

Toisille se on hidas ja rauhallinen sunnuntaiaamu runsaan aamupalan ja paperilehden kera, toisille tunnin pyrähdys pururadalla lenkkikengät jalassa. Aina tähän omaan, rauhalliseen hengähdyshetkeen ei edes tarvita tuntia tai kahta, joskus muutamankin minuutin mittainen pysähdys saattaa riittää.

Jossain vaiheessa elämää on ollut aika, jolloin olin itsekin se ”suorittajatyyppi”, joka ei meinannut ehtiä nukkua tarpeeksi tai istua hetkeksikään alas. Oli niin paljon koettavaa, nähtävää ja tehtävää, ettei muka ollut aikaa pysähtyä. Elämänkokemusten ja vuosien karttuessa olen onnekseni oppinut ottamaan asiat rennommin ja tietoisestikin harjoitellut pysähtymistä sekä oman kehon ja mielen kuuntelemista ja kunnioittamista. Nykyään koen olevani tässä varsin hyvä, mutta pysähtymisen taito vaatii edelleen jatkuvaa harjoitusta – se on asia, jossa ei koskaan tule valmiiksi.

Minulle parhaiten toimivia keinoja ottaa omaa aikaa ja rauhoittua sekä purkaa päätä ovat musiikin kuuntelu ja jooga, tietoisuustaitojen hyödyntäminen arjessa sekä pitkät kävelyt mahdollisimman rauhallisessa luonnonympäristössä.

Kun aikaa ei ole paljon tai jos huomaan olevani ylivirittyneessä tilassa, teen yleensä muutaman minuutin hengitysharjoituksen. Olen huomannut, että hengitykseen keskittyminen on äärimmäisen hyvä apuri hellittämään ja päästämään irti ulkoa ja itsestä päin tulevista odotuksista ja vaatimuksista. Hengitys kulkee myös aina mukanamme, joten sitä on helppo hyödyntää lähes missä tahansa tilanteessa tai paikassa.

Hetken hellittäminen, sen vaikeudesta huolimatta, tuo yleensä mukanaan lisää energiaa ja rauhaa omaan sekä sitä kautta myös muiden olemiseen sekä tekemiseen. Olennaisinta on, että jokainen löytäisi omat keinonsa hengähdyshetkiin.

Internet on nykyään pullollaan ilmaisia hengitys- ja rentoutusharjoituksia, jotka vähentävät stressiä ja rentouttavat mieltä. Yksi esimerkki on Oivamieli.fi-sivusto, josta löytyy erilaisia mielen ja kehon hyvinvoinnin taitoja edistäviä harjoituksia. Voit aloittaa oman harjoittelun vaikkapa tämän kirjoituksen yhteydestä löytyvän yksinkertaisen harjoituksen avulla. Rentoa ja leppoisaa syksyn jatkoa!

Helppo hengitysharjoitus

1. Pysähdy hetkeen ja vie huomiosi hengitykseen. Hengitä syvään sisään ja ulos. Anna itsellesi lupa käyttää tämä aika rentoutumiseen ja rauhoittumiseen. Jos mahdollista, sulje silmäsi.

2. Kiinnitä huomio hengityksen liikkeeseen ja kehosi aistimuksiin. Onko hengityksesi nopeampi tai hitaampi, pinnallisempi tai syvempi? Voitko huomata asentosi vaikuttavan hengitykseesi? Anna hengityksen virrata vapaasti, juuri sellaisena kuin se on tällä hetkellä. Tuo huomiosi takaisin hengitykseen, jos huomaat tarkkaavaisuutesi siirtyneen muualle.

3. Yritä tulla tietoiseksi ajatuksistasi ja tunteistasi tässä hetkessä ja anna niiden rauhoittua. Voit havainnoida niitä ilman, että arvostelet tai pyrit muuttamaan niitä. Voit antaa niidenkin olla hetken aikaa juuri niin kuin ne ovat, suhtautuen niihin lempeän hyväksyvästi.

4. Palaa vielä hetkeksi takaisin hengityksen tarkkailuun. Hengitä rauhallisesti syvään sisään ja ulos. Kuuntele kehoasi ja mieltäsi.

5. Kun koet olevasi valmis päättämään harjoituksen, avaa silmäsi. Voit pyrkiä säilyttämään tämän harjoituksen tuoman levollisen olon ja tarkkaavaisuuden.