Suoraan sisältöön

Tiedote: Raviliiga HIFK:n supertamma Mascate Match lahjoitti lähes 450 000 euroa hyväntekeväisyyteen

Sylvan tiedote 7.4.2021: Raviliiga-Travliga HIFK:n tammatähti Mascate Match lahjoitti keskiviikkona 448 970 euroa hyväntekeväisyyteen.

Valtaosan lahjoitussummasta sai syöpään sairastuneiden lasten ja nuorten tukijärjestö Sylva ry, jolle luovutettiin Vermo Areenalla järjestetyssä tilaisuudessa 430 000 euron shekki. Lahjoitussumma on kaikkien aikojen suurin suomalaisessa raviurheilussa.

Raviliigahevosten taival 1000 osuuteen jaettujen kimppaporukoiden omistuksessa päättyi vuoden 2020 lopussa. Jääkiekon Liiga-joukkueiden ja Suomen Hippoksen yhteisprojektin menestynein hevonen oli Raviliiga HIFK:n moninkertainen ennätystamma Mascate Match, joka juoksi kilparadoilta yli 700 000 euroa. Raviliiga HIFK:n jäsenistä osittain koostuva Massi Stable osti ”Massin” Raviliigan huutokaupasta vuodenvaihteessa 307 000 eurolla siitostammaksi.

Yli puolet tamman Raviliiga HIFK:n tuotoista luovutettiin hyväntekeväisyyteen keskiviikkona 7. huhtikuuta Vermo Areenalla järjestetyssä tilaisuudessa. Raviliiga HIFK:n hyväntekeväisyyskohteena toimii syöpään sairastuneiden lasten ja nuorten tukijärjestö Sylva ry, jolle Mascate Match ravasi 430 000 euron lahjoitussumman. Shekin Sylvalle luovutti Helsingin IFK:n puolesta seuran markkinointijohtaja Roland Carlsson.

Pienessä järjestössä hyväntekijätamman lahjoituksella voidaan turvata tulevaisuudessa useiden nuorten toipumista.

”Vetää hiljaiseksi, tämä on aivan mieletön juttu. Nöyrin kiitos kaikkien näiden pienten potilaiden ja nuorten aikuisten sekä heidän perheidensä puolesta. Toimimme pääosin lahjoitusten varassa ja tämä mahdollistaa nyt meidän työtä joka on täysin riippuvaista ihmisten ja organisaatioiden sekä tässä tapauksessa myös hevosten tahdosta auttaa”, Sylva ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Henry Liukko-Sipi kommentoi shekin luovutustilaisuudessa.

Puolet Raviliiga-hevosten tuotoista ohjattiin Liiga-joukkueiden ennalta päättämiin hyväntekeväisyyskohteisiin. Raviliigan osakkaat pystyivät tekemään myös lisälahjoituksia haluamiinsa kohteisiin.

Raviliiga HIFK:n osakkaat tekivät seuraavia lisälahjoituksia: 6691 euroa Suomen Punaiselle Ristille, 6275 Vermo Areenalla vuonna 2021 järjestettäville Ponikuninkuusraveille ja 6004 euroa Suomen Luonnonsuojeluliitolle.

”Massin” startit keräsivät raviradoille aina runsaasti katsojia ja tamman ympärille kehkeytyikin laaja fanijoukko. Mascate Matchin kilpauran tähtihetki nähtiin vuoden 2020 syyskuussa, kun Pekka Korven valmentama ja ohjastama lahjakkuus voitti kotiradallaan Vermo Areenalla Suuren Suomalaisen Derbyn, joka oli lämminveriravureiden nelivuotisikäluokan kauden pääkilpailu.

Erityisen lahjakkaan ravurin ovat kasvattaneet Punkarin Hevostalli Ky sekä Maini ja Saku Mikkola.

Raviradoilla ”Massia” ei nähdä enää kilpailemassa, mutta raviyleisöön lähtemättömän vaikutuksen tehneen tamman vaikutus suomalaiseen raviurheiluun nähdään radoilla toivottavasti myös jatkossa. Uusi omistajakimppa Massi Stable keskittyy kasvatustoimintaan. Asiantuntijoitaan Pekka Korpea, Markku Punkaria ja Saku Mikkolaa konsultoituaan kimppa julkisti maaliskuussa tamman sulhasen, kun mahdollisen tulevan varsan isäoriksi valikoitui huippuperiyttäjä Maharajah.

Lahjoitustilaisuudessa nähtiin myös Mascate Matchin tuoreet videoterveiset Paraisilta Qvidjan kartanolta, jossa tamma nykyään oleskelee.

”Hienolla hevosella on siellä arvoisensa puitteet ja erittäin hyvät oltavat. Se voi hyvin, on aurinkoinen oma itsensä ja alkaa asettua siitostamman rauhalliseen elämään. Varsomiskausi pääsee pian vauhtiin ja jo jännittää, vaikka Massia ei vielä ole edes siemennetty”, Raviliiga-Travliga HIFK:n ja Massi Stablen kimpanvetäjä Pauliina Raento naurahtaa.

Kaikki viimeisimmän Raviliigan hevoset kuuluvat vuonna 2016 Suomessa syntyneiden lämminveristen ikäluokkaan. Projektissa mukana olleet hevoset ovat onnistuneet hienosti kilparadoilla. Yhteensä varsoja syntyi tuohon ikäluokkaan 910, joista on kilpaillut 424. Kymmenen menestyneimmän hevosen joukossa on peräti kolme Raviliiga-hevosta; Mascate Match, Piece Of Glory ja Marschall Match.

Kun kaikkien Raviliiga-hevosten hyväntekeväisyyteen lahjoitetut summat lasketaan yhteen, nousee Raviliigan kokonaislahjoitussumma yli puoleen miljoonaan euroon.

Jo kolmatta kertaa järjestetty Raviliiga on tuonut raviurheilun pariin paljon uusia harrastajia ja moni on jatkanut lajin parissa mukana myös projektin päätyttyä.

”On kiva todeta, että tämä lajien välinen yhteistyö todella poiki upean summan tärkeille hyväntekeväisyyskohteille. Oli myös hienoa nähdä, miten ”Massin” edesottamukset kiinnostivat niin raviväkeä kuin HIFK-kannattajiakin”, kommentoi yhteistyötä Liigan myyntijohtaja Vili Nurmi.

Lisätietoja:
Juho Hämäläinen