Suoraan sisältöön

Kriisistä selviytyminen

Miten lapsen sairauden aiheuttamasta kriisistä selviytyy?

Kun lapsi sairastuu, se on aina kriisi sekä hänelle itselleen että läheisille. Jokainen kokee ja käy kriisin läpi omalla laillaan ja omalla aikataulullaan, mutta kriisistä selviytymisen keinot koskevat kaikkia.

Kriisistä selviytyminen vaatii paljon fyysistä jaksamista, henkisiä voimavaroja ja vahvan turvaverkon, johon tukeutua. Sureminen edistyy, kun kohtaatte kipeät asiat rohkeasti ja päästätte tunteet esille. On hyvä muistaa, että hämmentäviltä tai kummallisiltakin tuntuvat reaktiot ovat ihan normaaleja. Jokaisella on omat keinonsa selviytyä kipeistä elämäntapahtumista.

Omaa oloaan voi helpottaa monella tapaa, ja selviytymisen keinoja voi myös harjoitella.

Keinoja, joiden avulla selviät:

  • pidä huolta itsestäsi
  • puhu tai kirjoita
  • itke
  • salli tunteet.

Pidä huolta itsestäsi. Vaikka se on varmasti vaikeaa, huolehdi riittävästä unesta ja levosta. Syö säännöllisesti ja monipuolisesti. Ulkoile, edes hetki päivässä.

Puhu tai kirjoita. Kun kerrot muille, mitä on tapahtunut, mitä tunnet ja ajattelet, tuntemukset saavat nimet, jolloin niitä on helpompi käsitellä. Puhumalla asioista saa paremmin kiinni. Voit haluta eristäytyä muusta maailmasta, mutta älä vetäydy kokonaan. Tarvitset kriisistä selviytymiseen muita ihmisiä. Voit pitää myös päiväkirjaa tai piirtää, maalata, liikkua, soittaa tai laulaa. Nämä kaikki ovat hyviä keinoja käsitellä tunteita.

Itke. Itku rentouttaa kehoa ja mieltä. Itkeminen auttaa ymmärtämään omia tunteita, jolloin tunteista on helpompi puhua.

Salli tunteet. Elämä jatkuu sairauden rinnalla. Arjessa on myös ilon hetkiä, älä koe niistä syyllisyyttä.

Kun tunteet kuohuavat, lohtua voi tuoda ajatus siitä, että jokainen tunne menee joskus ohi. Tunteet vaimenevat ja muuttuvat lopulta toisiksi.

Haluaisitko jutella? Varaa keskusteluaika asiantuntija Riikka Rannalta, 050 3130 725.

Akuutin kriisin helpotettua löydät tukea osiosta Elämää sairauden kanssa.